ONLINE APPOINTMENT

Book your appointment now and get $5 discount.

MAKE APPOINTMENT
DOWNLOAD
Download BrochureDownload Summary

WAT DOET EEN DISTRIBUTIERIEM

Om te begrijpen wat een distributieriem of distributieketting doet, moeten we eerst iets uitleggen over de werking van de motor. Daarin zitten onder meer twee belangrijke draaiende delen: de krukas en de nokkenas. Plus een aantal cilinders, waarin het brandstof/luchtmengsel tot ontbranding wordt gebracht. In elke cilinder zit een zuiger en de cilinders worden afgesloten met kleppen.

Bij het starten gaat de krukas draaien. Daardoor regelt hij dat de zuigers in de cilinders op en neer gaan. Aan het eind van de krukas draait een tandwiel mee, waaraan de distributieriem of de distributieketting bevestigd is. De distributieriem is aan de andere kant – ook met een tandwiel – bevestigd aan de nokkenas. Zodra de krukas draait, gaat dus ook – via de distributieriem – de nokkenas draaien. De nokkenas regelt de stand van de in- en uitlaatkleppen in de cilinder. Deze samenwerking van zuigers en kleppen (en dus, op de achtergrond, van krukas en nokkenas) zorgt voor de zogenaamde ademhaling in de cilinders en derhalve voor de aandrijving van de auto. Zonder distributie geen samenwerking van krukas en nokkenas, en dus geen lopende motor.

Je kunt je voorstellen dat er behoorlijk veel kracht op zo’n distributieriem / distributieketting staat. Hij draait met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.

DISTIBUTIERIEM VERVANGEN

Als de distributieriem in de motor van uw auto breekt, zit u met torenhoge reparatiekosten. Laat de distributieriem daarom op tijd vervangen. Er zijn genoeg auto-onderdelen waar een handige doe-het-zelver zelf onderhoud aan kan plegen. Maar daar hoort de distributieriem niet bij. Dus: laat vervanging over aan de vakman. Tenzij je zelf een professioneel automonteur bent, natuurlijk!

WAAROM ONS?

  • Wij maken de reparatie en het onderhoud handiger voor u
  • Wij zijn vriendelijk, behulpzaam en hoog gecertificeerde monteurs.
  • Onze hoog gecertificeerde monteurs kunnen een groot aantal services leveren
  • Wij leveren kwaliteit onderdelen en service
  • Zelfde dag reparatie mogelijk

FAQ

  • Welke soorten zijn er?

    Een auto heeft dus een distributieriem of een distributieketting. De meeste auto’s hebben een distributieriem, maar we zien dat steeds meer fabrikanten kiezen voor een ketting. De nadelen van de geluidsproductie zijn tegenwoordig de kop ingedrukt en een distributieketting vergt minder onderhoud. Waar een distributieriem periodiek vervangen moet worden, is een ketting in principe onderhoudsvrij.

  • Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?

    In het instructieboekje van de auto staat om de hoeveel kilometer én jaren de distributieriem vervangen moet worden, naar gelang welke het eerst wordt bereikt. Als je je aan die termijnen houdt, is er geen enkele reden om je zorgen te maken. Een distributieketting zou in principe een autoleven lang meegaan, maar kan uiteindelijk ook uitrekken. Als je een rammelend geluid in de motor hoort, is het tijd om ons op te zoeken. Wij kunnen je adviseren of de distributieketting aan vervanging toe is.

© Copyright 2017 Met 't oog op uw auto by Full-service internetbureau